2007/12/10

قول للزمان أرجع يا زمان


العيد قرب أوى

وبينى وبينكم زعلانة جدا ومش مبسوطة خالص

ياريتهم ينفعوا يلغوا العيد

حاسة إن فية حاجة ضاعت منى

حاسة أنى كبرت جدا ومبقاش العيد عيد

الله على العيد بتاع زمان

لما كنت صغيرة جدا

لما كنت لسة بجيب لبس عيد

وأفضل كل يوم أطلعة أتفرج علية

وليلة العيد دى ببقى هموت من الفرحة

وأسهر طول الليل أوضب فى نفسى وأستشور شعرى وأحضر التوك

وأحط هدوم العيد وجزمتى الجديدة جمبى على السرير

ويدوبك أنام ساعتين بس

وأصحى لوحدى من النجمة

وأجرى ألبس هدوم العيد

وأنزل أفوت على أصحابى إللى معايا فى المدرسة

وننزل نعيد فى الشارع

مكناش بنروح بعيد

كنا بنلف فى المنطقة بس

نشترى بمب ونركب المراجيح ولازم ناكل كشرى

مش عارفة أية علاقة العيد بالكشرى ومحلات الكشرى

بس كان لازم كشرى من عند محل أبو سمرة بالذات

ونقضى طول اليوم سرمحة فى الشارع من بمب لعجل لكورة لمراجيح

وأخر اليوم بنتصور

كان عيد بسيط جدا

مكناش بنعمل فية حاجات غالية ولا كبيرة

بس بجد كانت أسعد أيام حياتى

أد أية كنت طفلة بريئة مش فاهمة أى حاجة فى الدنيا ولا شايلة هم الحياة

أد أية كانت أى حاجة بسيطة بتسعدنى

دلوقتى حاسة إن كل دة راح

ومش حاسة بأى طعم للعيد

حاسة أنى لوحدى ومش هعرف أروح العيد

وقول للزمان أرجع يا زمان




25 comments:

عين فى الجنة said...

مروة العزيزة
اجمل التدوين اصدقه، واصدق التدوين ما يصف الاحداث التى تمر بنا وتؤثر فيناوهكذا ولان شعورك بالعيد الذى اختلف بعد ان تركتى مرحلة الطفولة هو شعور ازعم اننا كلنا نشعر به ونفتقد الاوقات الذهبية فى مرحلة الطفولة حيث البراءة والنقاء ، تلك الاوقات التى لن تعود مرة اخرى بالتأكيد
ليت الشباب يعود يوما يامروة وشكرا على البوست الصادق البسيط الممتع

عين فى الجنة said...

على فكرة
ارجو ان ترفقى البروفايل الخاص بك فى صفحة المدونة لكى يتعرف الناس عليكى
وشكرا

مروة الزارع said...

راجى

مرسى بجد على أهتمامك بيا
ومش عارفة حاسة كدة أنك حد حساس جدا
وفعلا أنا فى البوست دة كتبت اللى انا حاسة بية من غير تفكير

ياريت تقولى ازاى احط البروفيل عشان انا لسة جديدة بتعلم

استحملنى بقى

عين فى الجنة said...

بصى ياستى
1- sign in
2- from dashboard .....you choose layout
3- choose ... add a page element
4-then choose profile
بس كده
جربى وقولى لى

مروة الزارع said...

راجى الجامد اوى

جربت ولاقيت نفسى عاملة show
بجد مش عارفة اعمل اية تانى
بس انا شايفة البروفيل بتاعى ظاهر اهوة
فهمنى قصدك اية
اختك تعانى من غباء مضاعف بعيد عنك

عين فى الجنة said...

مرررووووة
ركزى معايا
تدخلى على الداشبورد يعنى تكتبى الايميل بتاعك وكلمة السر تلاقى صفحة مكتوب عليها
dashboard
ماشى؟
بعدين تضغطى على كلمة
layout
ماشى؟
حيظهر لكى صفحة فيها ترتيب مكونات المدونة بتاعتك ، ماشى؟
اختارى من على اليمين فوق وحتلاقيه بلون ازرق
add a page element
ماشى؟
بعدين اختارى من القائمة اللى حتظهر
profile
تحطى الصورة وتكتبى الكام كلمة بتوعك الحلوين وهبا حيظهر البروفيل على المدونه
جربى وقولى لى خلال ربع ساعة

مروة الزارع said...

راجى

ههههههههههههه
عجبتنى طريقتك وانت بتفهمنى
انا غبية بس مش للدرجة دى
المهم ياسيدى
انا عارفة انى قرفتك
بس استحمل
انا دخلت على Add a Page Element
ولاقيت فى البروفيل مكتوب
Profile
Display information about yourself. Already added
وجيت أضغط علية منفعش
تعبتك معايا معلش

عين فى الجنة said...

انا دلوقتى ماشى من المكتب راجع البيت بالليل انشاء الله نشوف المسألة دى ولايهمك معاكى من هنا لاخر الدنيا
سلام

مروة الزارع said...

ماشى يا راجى يا عسل
مش عارفة اودى جمايلك فين
ايدك ابوسها ههههههههه
انت عسل بجد والله
هستناك بالليل ياقمر

دكتورة سنان said...

انا كمان مش بقيت احس بالعيد
محدش بيدينى عيدييييييييييه زى زمان :(
غير عمو وخطيبى بقى (ربنا يخليهوملى وميحرمنيش من عديتهم ابداااا)متفهمنيش غلط انا مش ماديه ابدا طبعا قطعا
اللى مأثر فيا بردو ان صلاة العيد بقيت اروحها يااما لوحدى او مع اتنين او واحده من صحباتى
يااما مروحش
زمان كنا بنبقى حوالى 7 تقريبا نفوت على بعض ونروح سوا ونقابل المدرسين بتوع الدرس والمدرسه واحنا طالعين من الصلاه ويعيدوا علينا ونحس انهم فرحانين بينا كده
دلوقتى بقينا نشوفهم ويشوفونا بس مش بنسلم غير بهزة راس كده لاننا بقينا عرايس بقى وبنات كبيره مينفعش تكلم رجاله فى الشارع

اييييه دنياااااااا

صانعة الحرية said...

السلام عليكم
اهلا بكى فى عالم التدوين يا مروه
وموضوعك جميل
انا كنت بعمل كده انا كمان
بالظبط
وحتى الحذاء كنت بنيمه جنبى على السرير

وربنا يجعل هذه المدونه فى ميزان حسناتك

مروة الزارع said...

نوسة

أنا بقى يانوسة محدش بيدينى عدية خالص
ياريتنى أرجع 7 سنين بس
على رأيك
هييييييييية دنيااا

مروة الزارع said...

صانعة الحرية

مرسى لمرورك عندى
انا سعيدة جدا
انا دخلت مدونتك وعجبتنى جدا
بارك الله فيكى انتى هايلة
اتمنى اشوفك على طول

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ان كان لي بد

لقلت للزمان هل لك ان تعود

فرد عليا ساخرأً

ياحمار وهل يعود الزمان

هههههههههههههههههههههه

كل عام وانت الى الله

اقرب وعلى طاعته ادوم

Unknown said...

يارب كل عيد يعدي عليكي يلاقي احسن من اللي قبله
اشكرك على زيارة مدونتي
ويارب دايما في عيد

ولــــــــــو said...

مش معنى ان احنا مش حاسين بالعيد نبقى نلغيه
اكيد فيه ناس لسه بتحس بيه او على الاقل الاطفال اللي وانتي ف سنهم كان بالنسبه ليكي فرحه بتستنيها من السنه للسنه
سيبيهم يفرحوا قبل ما يجيلهم الاحساس بتاعنا ونلاقيهم بيكتبوا نفس كلامك كمان عشرين سنه
احنا اللي احساسنا بالعيد اتغير
احنا اللي اتغيرنا مش العيد
ماتخافيش كلنا عندنا نفس احساسك
كلنا هذا الرجل

كا سنه وانتي بخير

عين فى الجنة said...

Title
Share my profile Your profile will not be shown if it is not shared.
About Me : Show on this blog
Name
Description
Location Show on this blog
City/Town
Region/State

Save Changes Cancel Remove Page Element
مروة ازيك
لو دخلتى على
layout
حتلاقى السايد بار فيه مكونات البلوج على ايدك اليمين
دورى على
about me
وبعدين اختارى
edit
choose share my profile
علمى علامة صح
وبعدين
show on this blog
علمى صح كمان
كده يبان البروفيل على البلوج
have a nice time

البنت الشلبية said...

كل سنة وانتى طيبة يا قمر
كلنا حاسيين بالى حاسة بيه
زمان مكناش بنهتم بالاكل زى ما كنا بنهتم باللعب
دلوقتى فرحة العيد فى الدبح والاكل طول الليل والنهار
هههههههه
اللحمة فى العيد ليها مزاق خاص جدا
انا مش تخينة احلى حاجة انى مهما آكل مبتخنش
انتى ممكن تلمى اطفال العيلة وتشترى بلالين وبمب وتلعبى معاهم فى البيت وهتحسى بالفرحة معاهم خصوصا لو كانو صغيرين
======
انا ضيفت مدونتك عندى ..فى مانع؟!!
سلام

Unknown said...

كل سنه وانتى طيبه يا مرمر
وعيشى يابنتى برضه بقولهالك تانى
اتمرجحى ايه يعنى انا لسه بعملها لحد دلوقتى
هههههههههه

مروة الزارع said...

الجمعاوى الأصيل

مرسى لمرورك عندى
وكل سنة وأنت طيب

هنعمل أية بقى أدى حال الدنيا

مروة الزارع said...

يوميات عيل مصرى

انا إللى متشكرة أنك مريت عندى

على فكرة مدونتك فعلا هايلة

ألوانها مع التصميم مع الأغنية حاجة فظيعة
يارب تكون دايما فى تقدم

مروة الزارع said...

ولـــــو

أنا مش قصدى يغوا العيد خالص على رأيك فى ناس لسة عاوزة تفرح
أنا قصدى يلغوة بالنسبالى بس
ولا أقولك أية هحاول أستعيل تانى وأعيش العيد
يالا محدش واخد منها حاجة
مرسى عالتعليق الجميل

مروة الزارع said...

الغزيز راجى

مش عارفة أقولك أية
أنا تعبتك جامد وقرفتك فى عشتك
معلش بقى خليها عليك لسة بتعلم برضة
بجد متشكرة موووووت على مجهودك معايا
ونرودهالك فى الأفراح إن شاء الله
أنا سعيدة أنك ضفتنى على الميل
وعرفنى بس بتكون موجود أمتى
هستناك

مروة الزارع said...

البنت الشلبية

سعيدة فعلا انك مريتى عندى
انتى عارفة انتى بتفكرينى بفيروز انا بحبها جدا

عندك حق العيدة بالنسبة لنا بقى عيد أكل بس يابختك أنتى مش بتتخنى أنما أنا عاوزة أنضرب بالنار عشان أخد بالى من أكلى لأنى بضرب بسرعة بس بحاول أخيط بقى

على فكرة أنا سعيدة جدا أنك ضفتى مدونتى وربنا يخليكى ومرسى جدا على ذوقك

يارب متكنش دى أخر زيارة ليا

مروة الزارع said...

لماضة هانم

كل سنة وأنتى طيبة يا عسل
وفعلا أنا قررت أنى هستعيل تانى
أشمعنى هما
يالا ألحقلى يومين فى شبابى قبل ما أعجز

عاوزين مواضيع جديدة عندك بقى بإستمرار يا ست لمضة

بيعجبنى كلامك