2007/12/05

أنا والفواتير وقفاك





بصراحة ياجماعة أنا حطيت العنوان دة عشان حاسة أننا بنطلطع على قفانا

كنت أول أمبارح فى البيت لابيا ولا عليا لاقيت بتاع النور جة

ومعاة فواتير العمارة طبعا وجة لشقتنا 150ج مع العلم أننا فى الشتاء

ودة بالظبط ضعف إللى كان بيجلنا من كام شهر بس

راحت أمى راقعة بالصوت وقالتلنا عشان إللى بيخش مكان مش بيطفى النور وراة حرام عليكم

رحت أنا سألت كل السكان لاقيت فعلا كل الفواتير عليت بطريقة رهيبة تكاد تصل النص

ولما دققت فى الفاتورة لاقيت إن فية 40 جنية قمامة

ياخررررررررررااااااااااااااااابى

معقول 40 جنية زبالة

لية يعنى

والفاتورة أصلا مولعة

وياريتهم أصلا بياخدوا الزبالة

دى صناديق الزبالة مرمية أدام البيوت وعافف عليها الدبان وريحتها جايبة أخر الدنيا

ولا حد بيجى ياخدها ولا بيعبرنا أصلا

فين أيام الزبال إللى كان بيجلنا لحد البيت وبياخد 3 جنية بس

وكانت الشوارع نضيفة مش زى دلوقتى

إنما دلوقتى لازم كل واحد ياخد زبالتة ويرمها فى الصندوق إللى فى الشارع أو جمبة

لأن مفيش مكان أصلا فى الصندوق

ومحدش طبعا بيجى يخلص الشوارع منها

وإللى أنا بقى مش قادرة أفهمة لية بياخدوا فلوس الزبالة مع الكهربا

حد يفهمنى أية علاقة الكهربا بالزبالة ياخونا

تعرفوا ياجماعة أن فى محلات تجارية بيدفعوا من 80 ل 180 جنية قمامة بس

وهتصدقوا إنى قريت إن محل الدهب بيدفع 95 جنية زبالة

تفتكروا أية الزبالة إللى بيطلعها محل الدهب عشان يدفع كل دة

وهتصدقوا كمان ياجماعة إن فية ناس رفضوا يدفعوا رسوم جمع الزبالة دى

فهددوهم بقطع الكهرباء

تفتكروا إن من حقها تقطع النور عشان مبيدفوع تمن الزبالة؟؟؟

إللى محدش بياخدها

ملحوظة
التعاقد مع شركة الكهرباء ينص علي ان نسدد لها رسوم مقابل استهلاك الكهرباء فقط


من الأخر أنا راحة أشيل الختم

حد هايجى معايا؟؟؟


10 comments:

رفقة عمر said...

ماشاء الله لاقوة الا بالله
مدونتك جميله قوى انا قرات كل البوستات
كلها احلى من بعض
وخصوصا يبقى انت ا كيد فى مصر
ان شاء الله مدونتك هاتنجح وهاتكون من احسن المدونات
لو عايزاه تتعرف علقى عند المدونين علشان يعرفوكى
بالتوفيق ان شاء الله

Unknown said...

هههههههههه
انا جايه معاكى يا مروه
وان شاالله نقضيها لمبة جاز
تحياتى ليكى
ايوه كده يابنتى ازدهرى كمان وكمان

adhm said...
This comment has been removed by the author.
مروة الزارع said...

متشكرة اوى يا رفقة عمر ومتشكرة أوى يا لماضة أنتوا ناس ذوق والله
أنا سعيدة أن المدونة هتخلينى أعرف ناس زيكم

كراكيب عادل said...

برضو دي مدونة فقيرة حرام عليك

دنا قريت اغلب البوستات وشفت الصور انتي جبتي البلاوي دي قصدي الصور دي من فين هههههههههههههه

شر البلية ما يضحك

انا نازل اجازة خلتيني افكر اروح الغيها

عموما انا جاتني فاتورة كهربا تاريخية 3000 جنية اة الرقم مظبوط تلات الاف جنية والكعب موجود وبالكوسة طبعا عارفة الكوسة وصلتها الفين وتلاتمائة

مدونتك بجد فيها مجهود جامد ومتشكر لمرورك عندي وكمان باركتيلي

ابقي شيلي word verification
لانة بيطلب حروف تتكتب كل ما حد يجي يعلق عندك

Marwa Friday said...

آه يا قفا يا قفا ..
آه !ا وآه يا بلد يا بلد ..آه !مبروك عليكي المدونة يا مروة ..وربنا يجعلها قدم السعد
والمدونة هايلة وانت دمك خفيف يا سكر
40 جنيه زبالة ..بس!..هههههههههههه ربنا معاكِِ
تحياتي

MerMaid said...

ههههههههههههههه

بجد مدونة تحفة

بقي دي فقيرة صحيح؟؟

ياريتنا بس نبقي زيك

بجد عندك حق

تقريا بيضحكوا علينا

مروة الزارع said...

الله يخليكوا يا جماعة
حاسة انكم بترفعوا من روحى المعدنية
انا بجد سعيدة انى ابتديت اعرف ناس كدة

CheToS said...

أولا أحب أهنيكى على المدونه الرائعه دى بصراحه أنا كنت داخل أشوفها كده بصراحه أتعلمت منك حاجات كتيره....ثانيا انتى بتسألى عن العلاقه بين الكهرباء والزباله أصل حكومتنا الالكترونيه اليومين دول مابقتش بتعتمد على السد العالى فى توليد الكهرباء لأ بقى فيه مصدر جديد وهو الزباله حتى اسألى أحمد نظيف.... وتانى بهنيكى على مدونتك الجميله دى وإلى الأمام دوما
chetos201020@yahoo.com

أنا مسلمة said...

إنتى منين يامروة

أصل صور القمامه دى بلاقيها فى كل شارع عندنا

بجد موضوع جامد

ربنا يكرمك